Not for the faint of heart: En guide til markedsføring på Reddit

By 2comments No tags Permalink 0

Hva er Reddit – Og kan det brukes i markedsføringssammenheng? Dette vil jeg se litt nærmere på i dette innlegget. For å gi et foreløpig svar på det siste spørsmålet: Ja, det går absolutt an – Hvis du holder tunga rett i munnen, og du vet hva du holder på med!

 

Hva er Reddit?

Reddit er rett og slett et diskusjonsforum, eller rettere sagt en samling av diskusjonsfora. Nettstedet, som er det 32. mest besøkte i verden, består av en myriade av subfora, eller “subreddits”, som omhandler alt mulig mellom himmel og jord. Alt av interesser, hobby, livsstil, vitenskap, populær- og subkultur er representert. Og da mener jeg ALT.

Ta for eksempel astronomi. Selvsagt: Du har r/astronomy. Men du har også r/cosmology, r/space, r/spaceflight, r/mars, r/telescopes, r/spaceporn… Eller ta vårt fagfelt, markedsføring: Du har r/marketing, men også r/digital_marketing, r/content_marketing r/socialmedia, r/web_design, og så videre. Eller hva med katter? Her er en oversikt over de rundt 500 (!) katte-subreddit’ene som finnes. Kort fortalt: Hvis noen der ute er interessert i noe, så finnes det en subreddit for det.

Noen av de største subreddit’ene er lenket til fra hovedsiden, og fungerer litt som “water cooler”-fora. Noen eksempler på desse er r/tifu (Today I Fucked Up), r/aww (søte dyr), r/mildly_interesting, r/ELI5 (Expain Like I’m Five), og r/iama (Ask Me Anything, et forum hvor man kan stille kjente og ukjente personer spørsmål – President Obama for eksempel, hadde et av de mest populære iama-innleggene noensinne i 2013).

Tonen på Reddit er ofte NSFW. Til tider NSFL (Not Safe For Life). Det er endel bedre enn det notoriske diskusjonsforumet 4chan (jeg har lenket til siden, men for your own sanity: ikke trykk på den)  – men til tider er det ikke langt unna.

 

Demografi

Denne grovkornete tonen har nok en sammenheng med demografien på Reddit: Hovedsaklig unge menn, ofte av den mer nerdete sorten. Gamere, for eksempel, vil gjerne kalle Reddit for sitt hjem.

Brukerne på Reddit er langt mer fortrolig med internett og teknologi enn folk flest. Dette gir seg blant annet utspill i mye intern sjargong som det kan ta endel tid å lære. En “Karma whore”, for eksempel, er en person som “horer” til seg “karma” (poengenheten som brukes på Reddit – man scorer karma-poenger ved å bli stemt opp), på det som oppfattes som uærlig eller u-etisk vis.

Brukerne er også nådeløse mot “noobs” – Ikke bare mot nybegynnere på Reddit, men generelt mot folk som ikke er like fortrolige med internett som de selv. De vil lukte en nybegynner som kun er inne for å markedsføre med en gang – Og nådeløst spise ham opp.

Kan du for eksempel skrive et Lenny-face? Vet du når det er passende å skrive det? Vet du i det hele tatt hva et Lenny-face er?

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Denne spesielle demografien gir stedet en spesiell atmosfære. Nerdete, og til tider ganske så seksualisert. Pupper, The Walking Dead, Fallout 4, pupper, og teknologi. Dette er veldig avhengig av hvilket subreddit det er snakk om, men tendensen er påfallende: På Reddit samles unge menn, med mye bedre peiling på internett og teknologi enn du og jeg, og snakker om det unge menn liker.

 

Screen Shot 2016-02-15 at 16.52.30

Det er ingen tvil om at denne demografien er stor og kjøpesterk – og dermed attraktiv for mange markedsførere. Men man bør som sagt trø varsomt i Reddit-landskapet, og jeg har derfor lagt denne listen med “Redditregler”:

 

1. Vær fortrolig med Reddit-språket

Her er et typisk eksempel på tonen på Reddit, fra subredditen r/tifu (er du en sart sjel, så vennligst ikke les videre):

 

Screen Shot 2016-02-15 at 15.17.43Screen Shot 2016-02-15 at 15.18.06

 

Nasty greier, vil noen kanskje si. Men for Reddit-brukere er dette en helt vanlig tirsdag. (Og dette er forøvrig litt mer NSFW enn jeg egentlig liker å poste på min egen blogg – men jeg føler det er nødvendig, når jeg først skal forklare Reddit.)

Legg merke til at de øverste (mest populære) postene er vittigheter. Den beste vitsen vinner gjerne – I alle fall på dette forumet, som er et mer trivielt, “water cooler”-type forum. På et mer seriøst forum, som r/astronomy, vil gjerne den mest kunnskapsrike posten vinne. (På r/astronomy vil man også neppe finne noe særlig NSFW-innhold; det forumet er i tillegg gjerne moderert. Så dette varierer veldig fra forum til forum.)

(Legg forøvrig også merke til at noen har nominert den øverste kommentaren til subredditen r/nocontext. Dette betyr akkurat hva det høres ut som – Et forum hvor man henter en setning fra et annet sted på Reddit, og tar det ut av sin kontekst. Typisk Reddit-humor.)

Tonen kan altså til tider være svært grovkornet, og man må dermed gjerne ha litt tykk hud for å overleve her. Kan man finne noen parallell til denne tonen i noen norske medier? Det er kanskje nærliggende å tenke på kommentarfeltene i aviser, hvor det gjerne kan skli ut i rasistiske eller kvinnefiendlige bemerkninger. Men på Reddit trenger det ikke dreie seg om hverken rasisme, eller noe som helst annet vondsinnet. Kun et grovkornet, dønn ærlig språk. Man finner ofte en lignende tone i Yotube-kommentarer; totalt ærlige og ufiltrerte tilbakemeldinger. Poster du noe og får et svar som omhandler kroppsvæsker eller seksuelle handlinger, så er det neppe for å fornærme eller såre. Det er som oftest bare kødd – bare for å være morsom.

Skal du skrive noe på Reddit, er det altså greit å lære seg språket først. Riktignok trenger du ikke legge om språket ditt helt – Du trenger selvsagt ikke være like grovkornet som i eksemplet over. Men det er viktig at du er fortrolig med den grunnleggende tonen på Reddit, og forstår hvorfor den er slik.

 

alien

 

2. Vær Ærlig

Reddit-brukerne lukter spam fra lang vei, og er nådeløse når de gjør det. Er du der for å selge, så bør du i det minste ha guts til å være ærlig om det!

Et eksempel på hvordan det kan gå galt, var da sjefen for den amerikanske sports- og friluftsutstyr-produsenten REI, Jerry Stritzke, holdt en Ask Me Anything. Stritzke snikskrøt om hvordan han gav sine ansatte fri på Black Friday, men fikk mange negative kommentarer fra tidligere ansatte, som klagde på arbeidsforholdene. Hva gjorde Stritzke feil? Vel, for det første hadde han dårlige arbeidsforhold for sine ansatte! Men kanskje like viktig: Han snikskrøt. Og det er en dødssynd på Reddit. (Innlegget har siden blitt slettet.)

Vær deg selv, og legg fra deg markedsfører-tonen. Tenk en prat over en kopp kaffe, snarere enn “Selg!!

 

3. Post nyttig og relevant innhold

GoPro er et av selskapene som har gjort suksess på Reddit. Selskapet fokuserer på å poste innhold som er relevant for brukerne, i relevante subreddits. Det kan for eksempel være tips til hvordan man lager bedre filmer, i subreddits som  r/videoediting eller r/editors.

Man har egentlig et ganske enkelt valg: Post relevant innhold – Eller spam. Og spam er en annen av dødssyndene på Reddit.

Reddit sin definisjon av hva som er nyttig og relevant er imidlertid litt annerledes. Old Spice hadde suksess for noen år siden, da de som et ledd i kampanjen sin holdt en Ask Me Anything, “in character” som The Old Spice Guy. Her oppfordret de folk til å komme med replikker som han skulle si, og så postet de videoer med de beste forslagene. De benyttet seg også av den samme tørrvittige tonen som vanligvis brukes på Reddit. Svært nyttig og relevant – ut fra et underholdningsperspektiv!

 

Screen Shot 2016-02-16 at 14.42.10

 

4. Vær en aktiv Redditor

Dette punktet avhenger selvsagt litt av ressurser, men er like fullt veldig viktig: Vær aktiv på Reddit, ikke bare i sammenheng med salg/markedsføring. Skaff deg oversikt over hvilke subredditer som er aktuelle for deg. Vær aktiv i de; svar på andres innlegg, og bygg nettverk. Poster du et innlegg, så svar på alle kommentarer – Hele tiden med din egen, personlige, ærlige stemme.

 

Grumpy-Cat-MEME-ON-REDDIT

 

Markedsføring på Reddit er kanskje ikke for alle. Men liker du tanken på å vinne eller forsvinne i verdens mest hardcore internett-samfunn, så er dette en perfekt utfordring for deg.

 

 

Kilder/videre lesning:

http://www.theatlantic.com/technology/archive/2013/07/reddit-demographics-in-one-chart/277513/

http://www.adweek.com/news/technology/marketing-reddit-scary-these-success-stories-show-big-potential-168278

https://sumome.com/stories/growth-hacking-reddit

http://stammen.no/sosiale-medier/old-spice-verdens-beste-kampanje-i-sosiale-medier

some image
2 Comments
  • Ludvig
    februar 16, 2016

    Interessant og kult innlegg! Nice.

  • Lindberg
    februar 16, 2016

    Superbra innlegg, veldig inspirerende!

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *