Markedsføring – The basics

By 0 No tags Permalink 0

Vi er godt i gang med den digitale markedsføringen på skolen, og vi lærer om Google Analytics, sosiale medier, e-postmarkedsføring og ymse annet gøyalt digitalt. Men jeg tror det er viktig å alltid ha med seg basiskunnskapen; de grunnleggende prinsippene i markedsføring – så jeg tenkte jeg skulle gjenoppfriske endel av det vi lærte forrige semester. Jeg skriver dette innlegget litt for min egen del; hvis du som leser dette er en markedsfører, så er dette kjent stoff (forhåpentlig!) – om ikke, så se på dette som et kræsj-kurs i basic markedsføring.

 

De 4 P’ene

De 4 P’ene er beskrevet på side 1 i enhver lærebok om markedsføring. Begrepet er opprinnelig engelsk, og beskriver de fire grunnpillarene i markedsføringsstrategi: Product, Price, Placement og Promotion. Med litt godvilje har man greid å lirke begrepet inn i det norske språket, og samtidig har man føyd til en femte P, for People/Personell. Man får dermed følgende fem områder i strategien: Produkt, Pris, Plass, Promosjon og Personell. Alle områdene er sentrale i markedsføring, og endel av det var helt nytt for meg – Jeg hadde for eksempel aldri tenkt over at det var noen grunn til at Apple legger seg på et litt høyere prisnivå.

marketingmix

 

Maslow’s behovshierarki

Dette emnet kan jeg spesielt godt: Jeg stilte nemlig på Halloween-fest utkledd som Maslow’s behovshierarki. Mye humor (derav noe bra) kom ut av dette, men det var nok også pedagogisk riktig, for nå kan jeg behovene på rams, fra fysiske på bunn til selvrealisering på toppen. Little known fact: På sine eldre dager opererte Maslow med et sjette trinn, over selvrealisering. Han kalte dette trinnet for “selvtranscendering”, og på dette trinnet søkte man gjerne det åndelige, eller hengav seg til altruisme. (Jeg hadde tenkt å briljere med denne kunnskapen på eksamen, men fikk dessverre ikke anledning til det; så jeg tar det igjen her.)

Det er ikke så vanskelig å se hvordan denne modellen er sentral for oss markedsførere. Med hvilken som helst vare kan vi spørre oss: Hvilke behov dekker denne varen? Svaret gir føringer for hvilke strategier vi skal velge i markedsføringen.

 

20140513-214810

 

 

Kjøpsprosessen

Her lærte jeg definitivt noe nytt – hvis noen hadde spurt meg tidligere om hva kjøpsprosessen er, så hadde jeg svart at først bestemmer jeg meg for å kjøpe noe, og så gjør jeg det. Og det stemmer forsåvidt, men prosessen er egentlig noe mer komplisert, som vist i denne modellen:

Screen Shot 2016-02-22 at 03.32.20Som markedsførere er det viktig å alltid vite hvor i kjøpsprosessen kunden befinner seg. Er han i søkeprosessen, eller har han allerede bestemt seg, og trenger kanskje bare et lite “nudge” i riktig retning?

 

Strategiklokken

Strategiklokken er en modell for hvor i markedet en bedrift posisjonerer seg i forhold til pris og opplevd kvalitet. Diagrammet gir fem forskjellige retninger å velge mellom – egentlig åtte, men tre av retningene blir bare sære.

 

Screen Shot 2016-02-22 at 03.33.11

 

Hvor ligger bedriften i strategiklokken? Ligger de der de ønsker å ligge? Er de for eksempel helt sikre på at de vil ligge sammen med RyanAir?

 

Målgruppe

Et sykt viktig konsept innen markedsføring. Hvem er kunden? Hvor gammel, hvilket kjønn, hvilke interesser, hvilken inntekt? Hvor mange er de? Og hvor når man de? Her deles folk inn i forskjellige segmenter etter forskjellige kriterier, og man deler gjerne kriteriene inn i noen få hovedkategorier:

Demografiske – alder, kjønn, geografi, utdanning.. Harde, målbare fakta.

Psykografiske og sosiografiske – også kalt “livsstilskriterier” – litt mer diffuse psykologiske og sosiologiske egenskaper, som for eksempel gjerrig/raus, innadvent/utadvent, eller vennlig/kjip.

Jeg har for eksempel av og til lurt: Hvordan defineres en “classy” person? I motsetning til en mer “harry” person? Jeg er fremdeles litt usikker, men det finnes helt sikkert segmenteringskriterier som kan gi en pekepinn.

Gjør du dette arbeidet bra, sitter du forhåpentligvis igjen med en godt definert målgruppe.

 

Markedsplan

Til eksamen pugget jeg det fengende akronymet “IMSPAK”, som står for for Ide, Muligheter, Strategi, Program, Aktiviteter, og Kontroll. Det funket, og jeg lagde en forrykende god markedsplan for et valgfritt produkt – i mitt tilfelle Apple Car, ambisiøst nok – på markedsføringseksamen. Som navnet tilsier; dette er et arbeidsdokument, en oversikt over alle stegene i markedsføringen. Veldig greit å ha når man markedsfører!

Screen Shot 2016-02-22 at 03.26.08 copy

 

Alle desse prinsippene og teoriene gjelder for all markedsføring, om det er via Instagram, aviser, telefaks, eller brevduer. Jeg merker for eksempel at det kan være lett å forelske seg i de unike egenskapene ved Instagram, og glemme at bedriftens posisjonering i strategiklokken har noe å si for markedsføringen.

En av foreleserne våre, Arne Lambech, kom med et godt tips: Print ut desse modellene – Maslows behovshierarki, kjøpsprosessen og de andre, og heng dem opp på veggen, enten på kontoret eller hjemme. Slett ikke dumt tips, for denne kunnskapen er alltid viktig å ha i bunn når vi skal markedsføre.

some image

No Comments Yet.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *