Gjesteforelesning: Simen Eidsvåg

By 0 No tags Permalink 0

I går hadde vi en veldig interessant gjesteforelesning med Simen Idsøe Eidsvåg, som har jobbet i en årrekke som markedsfører og strateg i musikkbransjen, med artister som blant annet Hellbillies og Kaizers Orchestra. Han var blant annet en av skaperne bak den populære “Kaizervirus”-appen, som vant flere internasjonale markedsføringspriser.

Noen av de viktigste innsiktene han delte, var:

-Artister er ofte representert av et plateselskap, som står for utgivelsene og markedsføringen rundt de, og et bookingselskap som tar seg av konsertbookinger. Hver for seg sitter de på mye viktige brukerdata, og de bør kunne samarbeide mye bedre rundt delingen av disse dataene.

-Spillelister på feks P1 og P3 er fremdeles sentralt for å introdusere og promotere norsk musikk. Men samtidig: Blant yngre musikkelskere tar venner, og Spotify-spillelister i større og større grad over som toneangivende for musikkvalget deres.

-Bruk den mest lojale “blodfansen” for det de er verdt! Desse kan fungere som “influencers”, og påvirke resten av fanskaren.

-Spill på fans’ nysgjerrighet! Hva går Kaizervirus appen ut på? Hvordan fungerer den?

-Vær nysgjerrig og kreativ! Arranger for eksempel en spontan pop-up konsert, og informer om den samme dagen. Fansen får dermed en følelse av å være med på noe eksklusivt og spennende.

-Og kanskje viktigst av alt: Gå med magefølelsen. Tør å feile!

Tusen takk for et spennende og lærerikt foredrag, Simen!

some image

No Comments Yet.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *