
Pop-ups har kanskje et litt dårlig rykte på seg – Og det er egentlig forståelig, når de brukes som i eksemplet vist ovenfor. Pop-ups kan være forstyrrende og “disruptive” – Men det går også an å lage pop-ups som er smakfulle og nyttige for leseren, og det er definitivt sistnevnte som gir best resultater! Jeg vil her gå igjennom noen tips for hvordan en god pop-up kan se ut, samt vise eksempler på gode – og dårlige! – pop-ups.
Tilby verdi
Det er viktig å tilby leseren noe verdifullt i pop-up’en, enten det er nyhetsbrev, rabattkode, eller noe annet. Ordlegg det slik at det kommer klart frem at dette er noe leseren kan ha bruk for – Dermed blir pop-up’ens funksjon å hjelpe til med brukeropplevelsen, ikke ødelegge den.
…Men ikke “push” for hardt
Det kan være lett å bli revet med: Her er et eksempel fra Digital Hverdag hvor det åpenbart har gått litt fort i svingene. Men intensjonen var god: Først viser siden en opt-in pop-up for et nyhetsbrev. Men samtidig har siden en såkalt exit pop-up, som vises når du forlater siden, og resultatet er to pop-ups på en gang, noe som blir litt vel “pushy”!
Forbrukerpsykologi: “Selvsagt vil du ha dette”
Dette virkemidlet bør brukes med måte, men kan være ganske effektivt. Kunden vil åpenbart ha det som pop-up’en tilbyr – og ja/nei-knappene er ordlagt slik at dette poenget kommer veldig klart frem. Legg også merke til fargebruken i dette første eksemplet: “Ja” er grønn, “Nei” er rød!
“Nei takk, jeg vil heller betale full pris…” Hallo? Hvem vil vel det, når du kan få 25% rabatt?
Forbrukerpsykologi: Referansegruppe
Et annet tips kan være å henvise til andre kunder, som blir en slags referansegruppe, eller i beste fall “aspirasjonsgruppe” – En gruppe du ønsker å sammenligne deg med.
Vær original og kreativ
Tilpass teksten i pop-up’en til innholdet ditt, og vær leken og kreativ. I eksemplet nedenfor har bloggen Brainpickings lagt seg på en veldig ydmyk linje – Det fungerer nok ikke for alle, men kan kanskje gi gode resultater hvis brukeren i utgangspunktet ikke er så glad i pop-ups.
Denne pop-up’en fra min klassekamerat Mina Lande er veldig fin syns jeg. Hvem har vel ikke lyst til å bli med på eventyr?
For å oppsummere: En god og smakfull pop-up kan, og bør, berike brukeropplevelsen. En dårlig pop-up er bare forstyrrende:
Kilder/videre lesning:
https://sumome.com/stories/email-popup-lead-generation
https://www.usertesting.com/blog/2015/09/14/popups-and-user-experience
mars 14, 2016
Kult og nyttig innlegg! Jeg oppdaget til og med en skrivefeil i min egen pop-up. Det må fixes asap. Apropos, takk for cred! Aner en fremtid som pop-upartist etter dette.
Synes forresten at det er ganske modig gjort av Brainpickings med såpass lang tekst i pop-upen sin. Min første reaksjon var at ingen gidder å lese den. Helt til jeg klikket meg inn på siden deres fra mobilen og pop-upen smalt i trynet mitt på ekte. Følgelig kunne jeg ikke unngå å lese det. Veldig interessant! Lurer på hvordan det ser ut fra Macen…
mars 14, 2016
Takk, kult at du likte det Mina! Jepp, jeg tror du har en lysende fremtid foran deg i popup-bransjen, hvis du velger den veien 🙂
Enig om Brainpickings, den popup’en ville nok ikke funket for alle- men føler det står fint til akkurat den siden.
mars 16, 2016
Anbefaler deg å lese: http://conversionxl.com/popup-defense/
mars 16, 2016
Sweet, den var veldig omfattende! Takker 🙂