The art of the pop-up

By 4comments No tags Permalink 0

Pop-ups har kanskje et litt dårlig rykte på seg – Og det er egentlig forståelig, når de brukes som i eksemplet vist ovenfor. Pop-ups kan være forstyrrende og “disruptive” – Men det går også an å lage pop-ups som er smakfulle og nyttige for leseren, og det er definitivt sistnevnte som gir best resultater! Jeg vil her gå igjennom noen tips for hvordan en god pop-up kan se ut, samt vise eksempler på gode – og dårlige! – pop-ups.

 

Tilby verdi

Det er viktig å tilby leseren noe verdifullt i pop-up’en, enten det er nyhetsbrev, rabattkode, eller noe annet. Ordlegg det slik at det kommer klart frem at dette er noe leseren kan ha bruk for – Dermed blir pop-up’ens funksjon å hjelpe til med brukeropplevelsen, ikke ødelegge den.

Screen Shot 2016-03-13 at 15.14.44

popup-example-2

Screen Shot 2016-02-25 at 21.23.01

 

…Men ikke “push” for hardt

Det kan være lett å bli revet med: Her er et eksempel fra Digital Hverdag hvor det åpenbart har gått litt fort i svingene. Men intensjonen var god: Først viser siden en opt-in pop-up for et nyhetsbrev. Men samtidig har siden en såkalt exit pop-up, som vises når du forlater siden, og resultatet er to pop-ups på en gang, noe som blir litt vel “pushy”!

Screen Shot 2016-02-25 at 00.54.22

 

Forbrukerpsykologi: “Selvsagt vil du ha dette”

Dette virkemidlet bør brukes med måte, men kan være ganske effektivt. Kunden vil åpenbart ha det som pop-up’en tilbyr – og ja/nei-knappene er ordlagt slik at dette poenget kommer veldig klart frem. Legg også merke til fargebruken i dette første eksemplet: “Ja” er grønn, “Nei” er rød!

ninja

 

“Nei takk, jeg vil heller betale full pris…” Hallo? Hvem vil vel det, når du kan få 25% rabatt?

Screen Shot 2016-02-29 at 18.01.18

 

Forbrukerpsykologi: Referansegruppe

Et annet tips kan være å henvise til andre kunder, som blir en slags referansegruppe, eller i beste fall “aspirasjonsgruppe” – En gruppe du ønsker å sammenligne deg med.

Screen Shot 2016-02-25 at 14.07.26 superoffice com

 

Vær original og kreativ

Tilpass teksten i pop-up’en til innholdet ditt, og vær leken og kreativ. I eksemplet nedenfor har bloggen Brainpickings lagt seg på en veldig ydmyk linje – Det fungerer nok ikke for alle, men kan kanskje gi gode resultater hvis brukeren i utgangspunktet ikke er så glad i pop-ups.

Screen Shot 2016-02-23 at 10.13.41

 

Denne pop-up’en fra min klassekamerat Mina Lande er veldig fin syns jeg. Hvem har vel ikke lyst til å bli med på eventyr?

Screen Shot 2016-03-14 at 05.53.10mina

 

For å oppsummere: En god og smakfull pop-up kan, og bør, berike brukeropplevelsen. En dårlig pop-up er bare forstyrrende:

Screen Shot 2016-03-01 at 01.33.11

 

Kilder/videre lesning:

https://sumome.com/stories/email-popup-lead-generation

https://www.usertesting.com/blog/2015/09/14/popups-and-user-experience

some image
4 Comments
  • Vitamina
    mars 14, 2016

    Kult og nyttig innlegg! Jeg oppdaget til og med en skrivefeil i min egen pop-up. Det må fixes asap. Apropos, takk for cred! Aner en fremtid som pop-upartist etter dette.

    Synes forresten at det er ganske modig gjort av Brainpickings med såpass lang tekst i pop-upen sin. Min første reaksjon var at ingen gidder å lese den. Helt til jeg klikket meg inn på siden deres fra mobilen og pop-upen smalt i trynet mitt på ekte. Følgelig kunne jeg ikke unngå å lese det. Veldig interessant! Lurer på hvordan det ser ut fra Macen…

    • gaute
      mars 14, 2016

      Takk, kult at du likte det Mina! Jepp, jeg tror du har en lysende fremtid foran deg i popup-bransjen, hvis du velger den veien 🙂
      Enig om Brainpickings, den popup’en ville nok ikke funket for alle- men føler det står fint til akkurat den siden.

  • KP
    mars 16, 2016

    Anbefaler deg å lese: http://conversionxl.com/popup-defense/

    • gaute
      mars 16, 2016

      Sweet, den var veldig omfattende! Takker 🙂

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *