Weird markedsføring

By 0 No tags Permalink 0

Etter hvert som vi blir flinkere i markedsføring, fremstår endel av kunnskapen vår som rene selvfølgeligheter.  Som Egon Holstad treffende sier det:

 

Dette er nok en tøff nøtt for mange bedrifter: Skal vi finne et relevant publikum, eller et irrelevant? Det er nærliggende å tro at de fleste vil havne på svaralternativ A. Noen vil kanskje til og med si at det er åpenbart. Og det er det, hvis du har en viss grunnleggende markedsføringskunnskap – Men for noen er kanskje problemstillingen helt ny og ukjent, og man må bli gjort oppmerksom på den.

Men hva nå om vi fulgte Egon Holstads råd, og gikk motsatt vei? Hva om vi bevisst valgte et irrelevant innhold, for et irrelevant publikum?

“Hvorfor?” sier du kanskje, mens du setter morgenkaffen i halsen. Vel, egentlig bare fordi det er gøy, og weird, og annerledes. I markedsføringsfaget blir som sagt endel kunnskap etterhvert til de mest selvfølgelige sannheter – Og da er det desto mer gøy å tulle litt med de, og samtidig erte de som fremfører desse selvfølgelighetene. Dessuten appellerer det unektelig til anarkisten i meg – Jeg vil gjerne gjøre det motsatte av det jeg blir fortalt.

I praksis kommer jeg nok ikke til å lytte altfor mye til anarkisten i meg – For jeg vil gjerne ha meg en jobb i fremtiden. Men det er et morsomt tanke-eksperiment: Å forestille seg hvordan markedsføringen ville sett ut hvis man så bort fra, og gikk direkte imot, grunnleggende markedsføringsprinsipper. Da får man en veldig sær markedsføring.

 

En negativ merkevare

Et viktig prinsipp i markedsføring er merkevareidentitet. Man vil kanskje prøve å beskrive merkevaren som om den var en person, og man spør seg dermed: “Hvem er (navnet på bedriften/merkevaren)?” Og svaret er alltid, uten unntak, positivt. En merkevare kan for eksempel være leken, ung, vågal, og morsom… Hvor mange merkevarer har ikke lyst til å være dette? Alt fra tyggis til surfebrett til Tesla. Eller kanskje merkevaren er trygg, tradisjonsrik, varm og nær… Utvilsomt en hyggelig merkevare, det også. Et forsikringsselskap kanskje, eller lokalbanken din. Eller et ullteppe.

Men hva om merkevaren ble beskrevet med negative adjektiver? Hva om for eksempel elektronikkjeden Elkjøp var:

-Paranoid

-Alkoholisert

-Kynisk

-Småkriminell

Hvordan ville da en Elkjøp-reklame sett ut?

Jeg vet i alle fall at det hadde blitt ganske weird. Og veldig gøy! Men noe sier meg at Elkjøp ikke ville vært så entusiastiske om idéen. Their loss.

Eller kanskje har merkevaren din en psykisk lidelse? Det at man erkjenner lidelsen er jo egentlig veldig positivt – Det er viktig med åpenhet rundt dette temaet. Se for deg, for eksempel, at tyggegummien Extra er deprimert.. Han greier ikke engang å komme seg ut av senga om morgenen. Stakkar Extra, men kampanjen har en happy ending: De andre smaks-vennene hans pusher ham litt, og tar han med seg til DPS for samtaler.

 

Målgruppe

“En godt definert målgruppe” er et mantra vi har fått drillet inn. Men hva med en elendig definert målgruppe? Bare “mennesker” for eksempel – en fin målgruppe egentlig, og ikke minst et veldig stort marked! Eller kanskje bare en helt feil målgruppe: “Skilte menn 40-50″… for Libresse. Så moro markedsføring man kunne fått ut av det.

Jeg har skrevet dette innlegget mest for moro skyld. Men bak anarkist-idéen min ligger det noen spørsmål som kanskje ikke er så dumme å spørre seg. For eksempel: Kan forbrukeren kanskje bli litt utmattet når all markedsføring bare er positiv, og gir et perfekt glansbilde av verden? Kanskje for eksempel Dressmann er inne på noe, når de bruker “vanlige” menn i reklamen sin, og ikke bare veltrente unge menn – Verden er ikke perfekt, så hvorfor skal markedsføringen gi inntrykk av det? Vil det i noen tilfeller kanskje være bedre å prøve å gjenspeile verden slik den virkelig er?

 

dressmann

 

Jeg tror kanskje det. Men det fins selvsagt en balanse her.

Dressmann sine reklamer ser tross alt ikke slik ut:

 

 

…Det hadde jo bare vært weird. 

some image

No Comments Yet.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *