Denne oppgaven gikk ut på å lage konsepter for salg av Google-merchandise, basert på tall/analyse fra Google Analytics. Hvilke Google-produkter selger ikke så bra, og kunne trengt et løft? Og hvordan kunne markedsføringen av disse produktene sett ut?

Her er presentasjonen jeg holdt som besvarelse, med forklaringer.

 

Ved å se på salgstallene for Google-merch i Google Analytics fant jeg ut at mange av de minst solgte produktene var produkter for barn og spedbarn – blant annet Kids Tee, Baby Essentials Set, og Onesies. Til denne oppgaven valgte jeg å se nærmere på Onesies.

Kun 6 onesies ble solgt den siste måneden. Samtidig sammenlignet jeg med Google-klær for voksne (t-skjorter, hoodies etc) for voksne, og så at sammenlagt hadde det blitt solgt et firesifret antall klær for voksne den siste måneden. Dette fikk meg til å spekulere følgende: Voksne kjøper gjerne en Google-t-skjorte til seg selv, av samme årsaker man vanligvis kjøper en t-skjorte med bedriftslogo: man liker og identifiserer (eller vil identifisere) seg med bedriften. Men samtidig har folk liten kunnskap om at Google har klær for barn, og man går gjerne ikke primært til Google Merch Store for å kjøpe barneklær. (I en uhøytidelig spørreundersøkelse blant venner på skolen sa folk at det gav mening at Google Merch Store solgte t-skjorter for både store og små, men at de ikke visste at det fantes Google-onesies.)

Jeg ville rette markedsføringen av onesies mot en lignende målgruppe som vil kjøpe Google-t- skjorter til seg selv, og som er foreldre til spedbarn. Jeg definerte derfor målgruppen som:

“Tech-savvy småbarnsforeldre”

Denne målgruppen er i sent 20- eller tidlig 30-årene; de er eldre milennials som er svært fortrolig med Google i dagliglivet deres. De ser på Game of Thrones, er kanskje gamere, og liker Marvel- filmer. De er glad i ny teknologi, og er ofte “early adopters” av nye produkter.

 

Jeg utviklet tre konsepter for å markedsføre Google Onesies:

En videofilm av tre-fire spedbarn i vanlige onesies som leker med vanlige leker for småbarn – en dokke, en rangle – etterfulgt av en scene av et spedbarn i Google-onesie, som sitter med avansert (for alderen) teknologi: enten sender mail på mac, snakker i iphone etc, eller sitter og bygger noe avansert lego.

En videofilm av småbarn som prater- de sier pludder som “gy-gy”, “brrr” og så videre – og så til sist et spedbarn i Google-onesie som sier “google”.

 

En videofilm – som pre-roll på youtube – av et spedbarn som vlogger. (Dette konseptet er spesielt beregnet youtube-onesie.) Vi ser vanlige vlog-øybeblikk; spedbarnet er på ferie, surfer, etc.